Ola Pedagog – terapia pedagogiczna, pomoce i inspiracje edukacyjne

Zasady pracy w grupie dla dzieci – od czego zacząć?

Zasady pracy w grupie dla dzieci – od czego zacząć?

Cześć! Jeśli jesteś nauczycielem i właśnie rozpoczynasz pracę z nową grupą uczniów, to świetnie trafiłeś! W tym artykule podzielę się z Tobą nie tylko cennymi wskazówkami, od czego zacząć pracę z grupą i na co zwrócić uwagę, ale także zaprezentuję cztery fantastyczne zabawy, które nie tylko integrują uczniów, ale również zapewnią mnóstwo radości i śmiechu. Przygotuj się na niezapomniane chwile z Twoją grupą.
Praca z grupą dzieci, z których każde ma inny temperament i doświadczenia jest niewątpliwie ogromnym wyzwaniem. Na początku może nawet przerażać. Pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał, a dzieci najbardziej cenią sobie szczerość i spontaniczność. Żeby czuć się pewniej zapoznaj się z organizacją szkoły, zgromadź potrzebne materiały oraz zdobądź zaufaną osobę, do której będziesz mógł się udać z pytaniami na początku.

Od czego zacząć pracę z grupą dzieci – wskazówki:

  1. Zbuduj pozytywną atmosferę: Rozpocznij pracę z grupą od stworzenia pozytywnej i otwartej atmosfery. Pozwól uczniom poznać się nawzajem za pomocą różnorodnych gier i aktywności, które wymagają współpracy i komunikacji. Im szybciej uczniowie poczują się komfortowo w grupie, tym bardziej zaangażowane i aktywne będą podczas lekcji. Daj też poznać siebie – to bardzo ważne!
  2. Ustal oczekiwania i reguły: Jasno przedstaw uczniom oczekiwania dotyczące zachowania, zaangażowania w naukę i współpracy. Razem ustalcie reguły, które będą obowiązywać w klasie. Dzięki temu uczniowie będą wiedzieli, czego się spodziewać, i będą bardziej skoncentrowani na nauce. Ważne żeby zasady były zaakceptowane przez wszystkich i wisiały w widocznym miejscu.
  3. Rozpoznaj indywidualne potrzeby: Każdy uczeń jest wyjątkowy, więc bądź gotowy do zrozumienia i dostosowania się do indywidualnych potrzeb uczniów. Poznaj ich mocne strony, zainteresowania i style nauki. To pomoże Ci lepiej dopasować materiał i podejście pedagogiczne. Do zapamiętania imion pomocne będą różne zabawy.

Zabawy integrujące dzieci w grupie:

  1. „Skarb Klasowy”: To ekscytująca gra, która pomoże uczniom lepiej się poznać. Przygotuj mapę w stylu pirackim z ukrytymi wskazówkami prowadzącymi do „skarbu” – może to być niespodzianka, na przykład słodki poczęstunek. Podziel klasę na małe grupy i daj im za zadanie odnalezienie skarbu, rozwiązując zagadki i współpracując razem. To wspaniała okazja, aby poznać się lepiej i nauczyć się współdziałać.
  2. „3 fakty”: Grupa siedzi w kole. Jedna osoba mówi 3 zdania o sobie, tylko 2 są prawdziwe. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, które zdanie jest fałszywe. Nauczyciel też może brać udział.
  3. „Wyspa”: To zadanie wymaga współpracy i komunikacji w grupie. Podziel uczniów na kilka zespołów i daj im za zadanie zbudowanie „wyspy” z dostępnych materiałów – na przykład szarego papieru, bibuły, kubków czy patyków do lodów. Ta kreatywna zabawa pozwala na rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i rozwiązywania problemów.
  4. „Lubię robić”: Stojąc w kole każdy po kolei wypowiada swoje imię i pokazuje co najbardziej lubi robić, zadaniem reszty jest odgadnięcie i oczywiście zapamiętanie imion. Kolejna osoba powtarza imię osoby poprzedniej i dopowiada swoje. Nauczyciel może na koniec spróbować powtórzyć wszystkie.

Rozpoczęcie pracy z nową grupą może być wyzwaniem, ale również niezwykle ekscytującym doświadczeniem. Zastosowanie powyższych wskazówek pomoże Ci zbudować pozytywną atmosferę, zrozumieć indywidualne potrzeby uczniów i stworzyć harmonijną klasową wspólnotę. Integrujące grupę zabawy sprawią, że poczują się jeszcze bardziej zaangażowani, a nauka stanie się przyjemnością. Pamiętaj, że Twój entuzjazm i zaangażowanie są kluczem do zainteresowania uczniów! Jeśli chcesz więcej gotowych zabaw i wskazówek dotyczących wprowadzania zasad —– zajrzyj do poradnika 😉

Sprawdź: PORADNIK DLA NAUCZYCIELI „PRZEBYWALNIA”

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *