Jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu - Ola Pedagog - terapia pedagogiczna, pomoce i inspiracje edukacyjne

Ola Pedagog – terapia pedagogiczna, pomoce i inspiracje edukacyjne

Jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu

Jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu

Trudności w czytaniu i pisaniu mogą być spowodowane różnymi przyczynami, takimi jak dysleksja, brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, słaba motywacja, zaburzenia uwagi czy trudności z językiem ojczystym. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy specjalisty lub zacząć regularnie ćwiczyć czytanie i pisanie, najlepiej wykorzystując do tego zabawę i aktywności dopasowane do wieku dziecka.

Nauka czytania i pisania przez zabawę

Dziecko, któremu coś nie wychodzi, bardzo szybko traci zapał do pracy i nie chce podejmować kolejnych prób z obawy przed porażką. Ważne, żeby zapewnić mu nie tylko wyzwania, ale też dać małe szanse do odniesienia sukcesu, czyli takie zadania, które podniosą jego wiarę we własne możliwości i będą bazować na umiejętnościach, które już ma. Dziecko, które doświadcza trudności związanych z operacjami na materiale literowym, może reagować oporem na kolejne ćwiczenia. Warto wtedy korzystać z metod, które nie będą dodawać dziecku napięcia. Jedną z takich metod, których używam na terapii pedagogicznej i zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych jest wykorzystywanie muzyki.

Zobacz również: Dlaczego warto czytać dzieciom?

Jak zachęcić dziecko do pisania i czytania

Jak muzyka poprawia zdolności poznawcze? – Wpływ muzyki na mózg dziecka

Badania wykazują, że słuchanie muzyki może wpłynąć pozytywnie na zdolności poznawcze poprzez stymulowanie mózgu, poprawę koncentracji, wywołanie emocji oraz zwiększenie pamięci krótkotrwałej. Muzyka może również pomóc w redukcji stresu i poprawie nastroju, co może mieć wpływ na funkcjonowanie mózgu. Warto wykorzystywać muzykę do ćwiczeń ruchowych, muzogramów oraz do nauki czytania i pisania.

Co zrobić żeby zachęcić ucznia do pisania?

Dzieci mają swoje ulubione piosenki i warto zachęcić je do wspólnej nauki tekstu oraz uzupełniania luk, które sami stworzymy. Zadaniem dziecka jest śledzenie tekstu (wtedy ćwiczy koncentrację i czytanie), a potem wyłapanie słowa, którego w tekście brakuje (ćwiczy słuch i pisanie). Uczniowie reagują na taką zabawę bardzo pozytywnie. W zależności od tego, jakie litery czy trudności chcemy poćwiczyć – możemy
przygotować taką kartę pracy z lukami. Dla ułatwienia można też przygotować słowa, których brakuje i tylko wklejać w brakujące miejsca. Przygotowałam dla Was kartę pracy z piosenką „To już czas” od Mamy Rytmiczki czyli Natalii Przewoskiej-Frydrych.

6 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *